Årsmelding 2018
18 Totalt ble det skutt 39 av 62 tildelte elg, noe som gir en fellingsprosent på 63. Dette er en noe lavere avsky ting enn forrige år. Som i mange andre områder ellers i distriktet, opplevde man at det var noe mindre elg, og særlig kalv å se, denne høsten. Særlig i Roktdalen utgjorde det mye for fellingsprosenten. En tøff vin ter, med mye tørr snø og lite tilgang til vann, er pekt på som en av hovedgrunnene til nedgangen i elg stammen. Dette underbygges også av funn av mange døde elger i hele regionen. Fellingsstatistikken viser følgende avskyting for statsallmenningen/staten i 2018: Antall dyr Prosent Mål i bestandsplan Totalt felt ungdyr inkl. kalv 22 56,4 min. 60 % Totalt felt kalv 12 30,8 min. 40 % Totalt felt eldre ku 6 15,4 maks. 15 % Totalt felt eldre okse 11 28,2 Totalt felt hanndyr, 1,5 år og eldre 17 63,0 maks. 65 % Antall dyr tildelt 62 Antall dyr felt 39 62,9 Reindrifta samler i større grad enn tidligere rein for slakting i oktober. Det settes inn store ressurser med blant annet helikopter for å få samlet reinen. Dette skjer i samme tidsrom som det foregår elgjakt i både Seisjødalen og Roktdalen, som er de områdene som blir mest berørt. De fleste jaktlag jakter nå med løs hund, og det er ikke ønskelig for verken jegerne eller reindrifta at det oppstår konflikter. Vi er avhengig av fortsatt god dialog mellom jaktlag og reindrifta. Fiske 2018 var siste året for fjellstyrets 4-årige fiskeprosjekt «Økt aktivitet og omsetning fra sportsfiske». Snåsa fjellstyre ble av Norges fjellstyresamband plukket ut som et pilot-fjellstyre for prosjektet i regionen, med mål om å finne tiltak som kan overføres til andre fjell styrer etter prosjektslutt. Resultater fra prosjektet viser en prosentvis økning i inntekter fra fiskekortsalg på 42 %, fra prosjektstart i 2014 til prosjektslutt i 2018. Dette skyldes i noen grad prisreguleringer, men også antallet solgte fiskekort har steget fra prosjektstart til slutt, spesielt døgnkort. Mest effekt har vi sett på hytteutleien, der antall utleie døgn på fjellstyrehyttene har økt med over 200 døgn pr. år fra 2014 – 2018. Vi har spesielt hatt en økning på antall utleiedøgn i hyttene som er markedsført gjen nom fiskeguiden, reportasjer i blad og lignende, og vi ser at dette er en direkte konsekvens av markedsførin ga gjort gjennom fiskeprosjektet. Kort oppsummert er dette tiltakene vi har hatt best effekt fra gjennom prosjektet, og som vi også vil jobbe videre med: • Kartlegging av fiskeressursen - lage et godt grunnlag for videre arbeid • Innhente hjelp til markedsføring (vi har brukt egen ressursgruppe, Inatur og Fishspot) • Digital fiske-/hytteguide som en kan bygge videre på • Regulere prisene ved nye prisrammer • Forenkle salget av fiskekort gjennom digital forhandlerløsning, og forenkle utleien av hytter og båter gjennom Inatur og oppsetting av nøkkelbokser • Skaffe oss bra bildemateriale, evt. lage film • Tenke langsiktig i markedsføringa. Markedsføring av enkeltprodukter genererer også positive virkninger til andre produkter.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzOTc=