SOROPTIMA nr 3 2024

8 NORSK SOROPTIMA • MEDLEMSNYTT • Rekruttering Medlemstallet har sunket de siste årene og gjennomsnittsalderen er høy. Blir vi flinkere til å rekruttere nye medlemmer, vil det gi oss mange positive effekter. Organisasjonen vil få bedre økonomi og det vil gi oss større handlingsrom. Vi trenger kvinner i alle aldre! Det gir mangfold og et utvidet perspektiv. E-Club SI Norway vil gjerne ha flere medlemmer. Det gir oss mulighet til å rekruttere travle kvinner som helst vil delta på møter digitalt. e-Club er i startgropa og har møter en gang i måneden. Kontaktinfo: torset97@hotmail.com Felles vervekampanje Inspirert av SI France, planlegger vi en felles vervekampanje som skal gå nasjonalt og lokalt. I komiteen har vi med oss en av de unge medlemmene i e-Club SI Norway. Da håper vi å kunne få hjelp til å nå ut til yngre kvinner også. Mer informasjon om vervekampanjen kommer etter hvert. • Arranger åpne møter for å synliggjøre soroptimistene • Få frem informasjon om organisaI april hadde Ekstensjonskomiteen møte med distriktskontaktene på Røros. Der oppdaterte vi Handlingsplanen. Vi håper at den er kjent for alle klubbene, men ønsker å dele noen av våre tanker. Mål: Øke medlemstallet med minst to i hver klubb hvert år. Dette kan oppnås ved å beholde medlemmene, synliggjøre organisasjonen og rekruttere nye i alle aldersgrupper. Kontinuerlig fokus på ekstensjon er viktig for at vi skal beholde eksisterende medlemmer og rekruttere nye. Klubbene bør derfor ha ett eller to medlemmer som har ansvar for ekstensjonsarbeidet i klubben. Vi håper at Handlingsplan for ekstensjon kan være et hjelpemiddel. Kontakt gjerne ekstensjonskomiteen eller distriktskontaktene, dersom dere har spørsmål eller ønsker bistand i ekstensjonsarbeidet. Det er foreslått en ny organisasjonsmodell for ekstensjonsarbeidet. Den skal behandles på Representantskapsmøtet. Arbeidsgruppen foreslår at det lages en «idé-bank» hvor vi kan dele gode idéer, program, PowerPoint-­ presentasjoner mm. Det håper vi kan bli et godt hjelpemiddel. Handlingsplan for ekstensjonsarbeidet 2024–2025 Av leder i Ekstensjonskomiteen, Lise Walberg, SI Gjøvik sjonen lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vellykkede prosjekter og sosialt fellesskap, er god reklame. • For å trekke flest mulig til møtene, er det lurt å ha et populært foredrag i tillegg. • Om det er mulig, kan det være en fordel at flere klubber samarbeider om åpne møter. • Skriv gjerne en artikkel i Soroptima i etterkant, for å inspirere andre klubber. • Klubbene bør dele forslag til populære foredrag og PowerPoint-­ presentasjoner med hverandre. Distriktskontaktene og Ekstensjonskomiteen har allerede fått bidrag fra noen klubber. • Ikke nøl med å ta kontakt så kan du få dem tilsendt. Når «Idè-banken» blir etablert kan vi dele materiell med klubbene. Medlemspleie Tall fra 2023 viser at vi dessverre mister like mange medlemmer som vi verver i aldersgruppen under 50 år. Hva kan vi gjøre for at alle skal trives? • Fadderordningen er viktig for at de nye skal bli inkludert i fellesskapet og trives. Fadderne bør følge opp de nye medlemmene også etter at de er tatt opp. Ekstensjon handler om å rekruttere nye medlemmer, men også om å bevare eksisterende medlemmer og inspirere dem til å engasjere seg i klubbarbeidet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzOTc=